Orvosi szimulációs képzés és szimulátor fejlesztés
Az egészségügyi szimulációs oktatás több évszázados múltra tekint vissza, igazi fejlődésnek mégis az elmúlt évtizedekben indult az informatika, mechatronika és anyagtechnológia legújabb eredményeinek köszönhetően. Ezen képzési forma hatásosságát számos hazai és nemzetközi tanulmány is igazolja. Az Innovatív (Fejlett) Orvosi Technológiák Központja ezen eszközöket nem csak a mindennapi graduális és posztgraduális orvosképzésben használja, ugyanis több saját tervezésű eszköz és szoftver is készült a munkacsoportoknak köszönhetően.
A szimulátorok legegyszerűbb képviselői az úgynevezett „basic task” trainerek, amelyek egy-egy beavatkozás oktatására alkalmasak. Kutatóink bőrvarró modelleket és egyéb lágyszöveti modelleket, csont-modelleket egyaránt készítettek és validáltak, emellett számos demonstrációs modellt is terveztek (például fogorvosi modellek). A komplexebb, összetettebb folyamatokat oktató szimulátorok elkészítése során programozási, modellezési feladatok is felmerülnek, erre jó példa az egységben készült „Katéterabláció és virtuális 3D térképezés oktatásához használható, additív gyártástechnológiával készített valósághű szívmodell fejlesztése” elnevezésű modell, melynek fejlesztése jelenleg szabadalmaztatási fázisban tart.
A virtuális valóság (VR) és kiterjesztett valóság (AR) technológiák hatékonyan segíthetik az anatómiai, élettani vagy akár patológiás folyamatok megértését, oktatását, de emellett az egyes beavatkozásokat is képesek modellezni, szimulálni. Emellett a klinikai ellátásban fontos szerepe lehet az orvos-beteg kommunikáció elősegítése kapcsán. Kutatócsoportjaink komplett AR és VR modelleket, megjelenítőrendszereket fejlesztettek, melyek a mindennapi oktatásba bevonásra is kerültek.