Kiemelt pályázatok és projektek
Védelem-egészségügyi Kiválósági Központ – TKP2021-NVA-06
A „Védelem-egészségügyi Kiválósági Központ létrehozása a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán” c. projekt keretében 400 millió forintos támogatást nyertünk el. A projekt célja, hogy a jelenlegi nemzetközi konfliktus és katasztrófahelyzetek kihívásaiban érintett országok számára, a megjelenő új típusú egészségügyi és egészségvédelmi problémákra és azok következményeire az elérhető legjobb megoldásokat dolgozza ki. A védelem-egészségügyi reagálási képesség megteremtése, a társadalmak megfelelő felkészültsége az egészségügyi, infokommunikációs és más mérnöki szakterületeken egymástól elválaszthatatlan, rendkívül fontos nemzetbiztonsági tényező.
A komplex, problémamegoldásra fókuszáló gondolkodásmód átadására hoztuk létre Kiválósági Központunkat. A projekt során a védelem-egészségüggyel kapcsolatos kutatásokkal, az innováció és képzés különböző platformjaival foglalkozunk.
A műveleti egészségügy gyakorlati és elméleti elemeit, elengedhetetlen alapismereteit oktatjuk a fegyveres testületek és rendvédelmi szervek egységeinek, ipari megrendelőknek és minden jelentkező önkéntes életmentőnek.
A projekt keretében mintaprogramot indítottunk, Vidéki Életmentő Program néven, mely során vidéki, kistelepülési, kistérségi civil közösségek számára könnyen elsajátítható életmentő és sérültellátó ismereteket dolgoztunk ki.
A projekthez kapcsolódó kutatások témái a tompa és áthatoló mellkasi sérülések vizsgálatát, az additív gyártástechnológiák (3D), a gyors prototípus gyártás, a VR-AR és AI támogatott technológiák alkalmazását vizsgálják a védelem-egészségügy területén. A kutatómunka a meglévő, kari és egyetemi, interdiszciplináris munkacsoportok bevonásával valósul meg, melynek hangsúlyos eleme az utánpótlás-nevelés, ezért a TDK- és PhD hallgatók kiemelt szerephez jutnak a szakmai program megvalósítása során. Munkájukat senior vezető kutatók koordinálják, a létrehozott validációs rendszer és szakmai-szervezeti ökoszisztéma segítségével.
Kooperatív Technológiák Nemzeti Laboratórium - 2022-2.1.1-NL-2022-00012
A Kooperatív Technológiák Nemzeti Laboratóriuma (KTNL) egy innovatív tér, amelynek célja a hazai ipar digitalizációjának, kutatásának és fejlesztésének fellendítése. A laboratórium kettős felhasználású (katonai és civil) termékekre összpontosít, és a hazai kutatásokra és tudásbázisra építkezik.
A KTNL célja egy olyan ökoszisztéma kiépítése, amely összehozza a hazai egyetemeket, kutatóintézeteket és innovatív ipari partnereket. Bővíti a műszaki kompetenciákat és a tudásbázist, valamint a hazai ipar versenyképességét is növeli. A projekt kiemelt területei: Terepi, földi autonóm járművek fejlesztése; Kettős felhasználású drón tervezése; Bionika, robotika; Additív gyártástechnológia.
A PTE 3D Nyomtatási és Vizualizációs Központja a projekt keretein belül az Exoskeletonok egészségügyi és katonai alkalmazásait vizsgálja, és egy felsőtesti exoskeletont fejleszt a betegápolás segítésére és a teherhordás megkönnyítésére műveleti területen.
Továbbá kiemelt fókusszal bír kollaboratív robottal történő távoli manipulációs műveletek fejlesztése AR/VR technológiák segítségével műveleti területre, melynek célja a precíziós beavatkozások és a munkafolyamatok hatékonyságának növelése.
A harmadik kutatási terület a fém FFF 3D nyomtatás anyagjellemzőinek optimalizálása, tesztelése, és komplex fémalkatrészek gyártása. A tevékenység célja ezek felhasználási lehetőségeinek vizsgálata kettős felhasználású drónhoz.
EFOP 4.2.1. infrastruktúra fejlesztés
A teljes projekt az EFOP-4.2.1.-16-2017-00008 Pécsi Tudományegyetem valamennyi karának bevonásával valósult meg. Az Általános Orvostudományi Kart érintő beruházás az Orvosi Készségfejlesztő és Innovációs Központ infrastrukturális fejlesztését is tartalmazta.
Fő célja a szimulációs oktatási terek kialakítása, és az IT eszközök beszerzése volt az orvos és fogorvostudományi felsőoktatás minőségének és hatékonyságának növelése céljából.
Központunk korábbi 280 négyzetméterű működési területét bővítettük a projekt során több, mint 1500 négyzetméterre. Az évről-évre növekedő hallgatói létszám és kurzusszám miatt ez elengedhetetlenül szükségessé vált. A beruházás lehetővé tette az adminisztratív és szociális terek kialakítását, mellyel nem csak a hallgatói, hanem a Központ oktatói és dolgozói humánerőforrásainak napjainkban elvárt szociális környezetét is fejlesztettük.
Az oktatási terek tekintetében új mátrix tantermek nyíltak, teljesen felszerelt cadaver tanműtő, és fogpótlástani és konzerváló fogászati fantomlabor is rendelkezésre áll. A virtuális és kiterjesztett valóság alapú oktatási, kutatási rendszereket és technológiát alkalmazó terem; a prehospitális ellátás magas szintű oktatására alkalmas speciális kialakítású műveleti medicina terem; a klinikai kórterem és orvosi rendelő mintájára tervezett kommunikációs termek kivitelezése egységes szakmai koncepciót követett. A Központ teljes területén komplex audiovizuális rendszert építettünk ki, az oktatástámogató rendszereket kezelő és komplex szituációkat irányító oktatók az obszerver termekből irányíthatják a gyakorlatorientált, problémamegoldó képzéseket. Ezáltal a digitális tananyagfejlesztés, kutatástámogatás és a helyszíni oktatás minőségének fejlesztése is megvalósult, hiszen az oktatási tartalmak rögzítése a manuális készségfejlesztésben a modern oktatási módszerek egyik legjobb kiegészítő eleme.
A közel 2 milliárd forintos beruházás Központunkat nem csak funkciójában tette országos szinten egyedülállóvá, hanem világszínvonalú képzési és kutatási helyszín megteremtését is lehetővé tette.
EFOP 4.2.2. – skill laborok fejlesztése
Az OKFŐ (korábban ÁEEK), a Debreceni Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem az országos skill labor hálózat létrehozására szakmai konzorciumot hozott létre az EFOP-4.2.2-16-2017-00001 azonosítószámú „Skill laborok fejlesztése” című projekt keretében. Így a nyolcmilliárd forint költségvetésű projektben a három egyetem mellett, tizenhat megyei oktatókórházban is meghatározott funkciójú, ehhez társított eszközös felszereltséggel ellátott oktatási egység épült.
A projekt célja elsősorban az orvosi és egészségtudományi manuális képességek és készségek oktatása, a betegbiztonság növelése, és az egészségügyi szakemberképzés hatékonyságának fejlesztése volt. Az egyetemek és oktatókórházak kétoldalú, szakmai együttműködése az egészségügyi oktatások teljes spektrumát lefedi.
A projekt keretében az eszközbeszerzés és a skill laborok kialakítása mellett egységes szakmai koncepciókat tartalmazó tananyag fejlesztés, valamint pedagógiai és oktatás-metodikai képzések is történtek. Az oktatási és képzési programhoz kapcsolódva módszertani kézikönyvet, módszertani útmutatót és oktató videókat hoztunk létre, segítve ezzel a skill laborokban oktató munkatársakat.
A megfelelő felkészítéshez és a központok fenntartásához ellenőrzési és minőségbiztosítási módszereket, szakmai protokollokat dolgoztunk ki a résztvevő konzorciumi tagok bevonásával. A projekt keretein belül a szimulációs oktatást kiegészítő telefonos applikáció is készült, melynek fejlesztésében szakmai hátteret biztosítottunk, tesztelési, támogatási szerepet töltöttünk be.
A projekt segítségével a magyarországi skill laborok hálózatában a szakmai együttműködés erősebbé vált, a kommunikáció és támogatás folyamatos és kölcsönös. Fontos további eredmény a szimulációs oktatást igénybe vevők számának exponenciális növekedése. A betegbiztonság növelésének érdekében a graduális orvosképzésben, a szakképzésben és a továbbképzésben résztvevő orvosok, szakdolgozók megfelelő körülmények között, a legmodernebb szimulációs környezetben sajátíthatják el a gyakorlati invazív és non-invazív beavatkozásokat, technikai és nem technikai készségeket.
Biomedical Engineering – iCBEI
A 2020-4.1.1-TKP2020 projektre a Pécsi Tudományegyetem Biomedical Engineering koncepcióval pályázott, melynek fő tématerületei az alábbiak voltak: biotechnológiai és 3D Bioprintinggel kapcsolatos, valamint farmakotechnológiai kutatások; orvosi anyagtechnológiai vizsgálatok (statikus és dinamikus mechanikai vizsgálatok, szerkezeti elemzések, termikus analízis); egészségügyi szoftverfejlesztés, melynek fókuszában az MI és big data területek állnak, valamint az egészségügyi oktatásfejlesztés, magában foglalva a VR és AR technológiákat egyaránt.
Az elnyert pályázati támogatások hatására több interdiszciplináris projekt indulhatott el az egyetemen. Az Általános Orvostudományi Karon átfogó tananyagfejlesztési program kezdődött meg. Megvalósulhatott a Szimulációs Oktatási Központ (MediSkillsLab) bővítése új eszközökkel és egységekkel. Több kutatást és oktatást támogató labor kialakítása is megkezdődött (Biomechanikai Labor, Bio-mechatronikai Labor). Fontos egység volt a projektben a 3D Nyomtatási és Vizualizációs Központ, ahol közel 30 szakember orvosi eszközök és szoftverek fejlesztésén dolgozik, piaci és belső, egyetemi igényeket kiszolgálva. A fejlesztési és kutatási projektek szakmai szempontból történő összehangolása kiemelt célkitűzés, ennek tematikáját mindvégig a mérnöki-orvostudományi határterületek biztosították, köszönhetően a Műszaki és Informatikai Kar, valamint az Általános Orvostudományi Kar hatékony együttműködésének.
A munka az alábbi kiemelt tématerületek mentén zajlott:
a) Biotechnológia, Bioprinting és kapcsolódó Gyógyszerészeti Technológiák
b) Egészségügyi szimuláció és műtéti tervezés, műveleti egészségügyi
c) Orvosi anyagtechnológia
d) Egészségügyi szoftverfejlesztés, MI, BigData
e) Biokibernetika, egészségügyi robotika
f) Neurorehabilitáció, ember-gép kapcsolat
A szakmai együttműködés egyik első fontos mérföldköve az I. Nemzetközi Egészségügyi Mérnöki Innovációs Konferencia (International Conference of Biomedical Engineering and Innovation, azaz iCBEI) megrendezése volt 2022. október 24-e és 26-a között a PTE Szentágothai János Kutatóközpontjában (SZKK).
A rendezvény célja az volt, hogy nemzetközileg elismert kutatók tolmácsolásában ismertesse a legnagyobb biomérnöki fejlesztéseket, továbbá lehetőséget biztosítson a résztvevőknek megosztani ötleteiket, tapasztalataikat és kutatásaikat a világ minden tájáról. A konferencia témakörei az alábbiak voltak: bioprinting, biotechnológia, orvosi robotika, szimulációs oktatás, műtéti tervezés és operatív orvostudomány, egészségügyi szoftverfejlesztés, egészségügyi AI, big data, neurorehabilitáció, ember-gép interfész, valamint orvosi anyagtechnológia. A legjobb tudományos absztraktokat az IEEE Xplore folyóiratban tették közzé.
V.I.B.E
A 2021-1-HU01-KA220-HED-000032251 azonosító számú „Virtual Biomedical and STEM/STEAM Education - VIBE” projekt célja az orvoslás és a STEM (Természettudomány, Műszaki Tudományok, Mérnöki Tudományok és Matematika) oktatásának forradalmasítása és átalakítása, különös tekintettel az információs technológia (IT) és a COVID-19 pandémia által megváltoztatott oktatási környezetre. A távoktatási és e-learning oktatási módszertanokon belül a résztvevők a digitális és VR-alapú platformok felhasználását kutatják. A projektben realizált eredmények (tananyagok, képzési programok, disszeminációs események) európai léptékben reagálnak a folyamatosan növekvő egészségügyi, tudományos és mérnöki szakemberek iránti képzési igényre.
A projekt résztvevői között szerepel a Pécsi Tudományegyetem (PTE), amely Magyarország egyik legnagyobb felsőoktatási intézménye, valamint a régió tudományos életének központja. A PTE több mint 20.000 hallgatóval, 4.000 nemzetközi hallgatóval és 2.000 oktatóval rendelkezik, és kiemelkedő kutatási, betegellátási és oktatási tevékenységet folytat.
A projekt partnerintézménye a Silesian University of Technology Lengyelország legrégebbi és egyik legtekintélyesebb műszaki egyeteme. Az egyetem több mint 75 éve játszik fontos szerepet a régió tudományos és ipari életében. A csehországi DEX Innovation Centre, mint a projekt egy másik konzorciumi tagja, a digitális innovációk és kutatások terén tevékenykedik, és kiterjedt akadémiai és ipari hálózatán keresztül eléri az ország kulcsfontosságú innovációs szereplőit. Végül, a University of Porto, Portugália második legnagyobb egyeteme szintén részt vesz a projektben, és nagy hangsúlyt fektet az nemzetköziesítésre és kutatás-fejlesztésre.
A V.I.B.E. projekt célja, hogy teljeskörűen megújítsa orvosi- és természettudományos oktatást, kihasználva a digitális technológiák és a VR nyújtotta lehetőségeit, annak érdekében, hogy korszerű és interaktív oktatási élményt nyújtson a hallgatók számára, továbbá felkészítse őket a jövő kihívásaira.